torsdag den 10. januar 2013

Talking stick

Jeg kom ind i en første klasse efter sommerferien, som havde haft en turbulent tid i børnehaveklassen med skiftende lærere og pædagoger. 
Nu skulle de så pludselig til at forholde sig til endnu en ny voksen, da jeg kom til. 

Jeg synes det har været udfordrende, på den gode måde. Vi har skullet finde hinandens grænser og finde en tone og omgangsform som alle kan indgå i og hvor der er plads til alle. Det har vi arbejdet meget på og så kom jeg til at snakke med denne super dygtige pædagog, som fortalte mig om en "Talking stick", som hun selv har brugt i hendes arbejde. Det tog jeg til mig. I min klasse har de haft et signal/tegn, som skulle hjælpe børnene til at forstå at nu skulle de være stille og rolige. Jeg synes de var blevet lidt "døve" overfor det tegn, så jeg fandt på et nyt. Utroligt så hurtigt som det virkede. Så snakkede vi om hvad en Talking stick repræsentere (man kan læse om den på nettet) Jeg har lavet en høvding stick (den som vi bruger i klassen) og børnene har fået lov til at lave hver deres, som de kan tage med hjem. Det har været et kanon projekt. Børnene har været utrolig begejstret og vi har fået rigtig mange gode snakke omkring at lytte til den der taler og ikke afbryde eller snakke hen over hinanden. 

Her er et udpluk af nogle af børnenes Talking stick

De måtte pynte dem som de ville.

2 kommentarer:

  1. Sikke et flot projekt.

    Det er imponerende som du lægger energi i dine aktiviteter.

    Tak for de fine ord. Lad os altid inspirere hinanden.

    Kram Lone

    SvarSlet
  2. Tak for de søde ord og i lige måde :o)
    Kh
    Pia

    SvarSlet