tirsdag den 22. oktober 2013

Vandmelon brød

 

Jaa, det er ikke helt et vandmelon brød. Det er faktisk et rosinbrød :o)

Jeg synes min opskrift var meget langsommelig. Den skulle hæve først lidt over en time og så 2 timer, eller var det omvendt. Så jeg vil ikke bruge den opskrift igen.
Jeg er sikker på man kan bruge hvilken som helst opskrift og så bare bruge denne fremgangsmåde. 
 Så derfor skriver jeg bare hvordan jeg gjorde.

Min yngste dreng og jeg gav os i kast med at bage dette brød sammen, super hyggeligt.
Dejen blandes let sammen, den skal være ret våd, så hold tilbage på melet. 

Del den dejen i to dele. Den ene halvdel blandes med lyserød farve og rosiner og æltes sammen med mel. Nå den er æltet færdig sættes den til hævning. 

Den anden halvdel deles i to. Den ene del æltes med mel (ingen farve) og sættes derefter til hævning.
Den anden den blandes med grøn farve og mel, æltes og sættes til hævning.
Nå dejen er hævet færdig tages den røde den og rulles til en pølse/stamme 
Ved godt den ser meget mystisk ud. Kunne godt have gjort mig mere umage. Haha

Så tages den hvide dej og rulles ud på bordet.
Den skal være stor nok til at at den røde dej kan være indeni
Dejen skal pensles, både den hvide dej og ovenpå den røde dej. Jeg brugte mælk.
Så rulles den hvide dej rundt om den røde. Derefter gentages processen med bare med den grønne dej.
Smør en form og læg brødet i. Dejen skal nu hæve igen.
Nå dejen er hævet færdig bages brødet i ovnen.
Jeg havde ikke ret mange rosiner i, da jeg har et barn der er lidt rosin forskrækket. Haha.
Der kunne godt have været lidt flere i.

4 kommentarer:

  1. Hejza, kan du måske sende en opskrift til mig ???
    hilse Henriette

    SvarSlet
  2. Hej Henriette
    Det er meget lang tid siden jeg har lavet dette brød. Kan huske jeg det var meget omstændigt. Det var en amerikansk opskrift jeg fandt. Jeg har fundet den på nettet med danske mål. Der er også en video med.

    http://www.dagens.dk/opskrifter/bager-viser-helt-unik-m%C3%A5de-bage-br%C3%B8d-p%C3%A5

    Jeg tror jeg vil prøve med min opskrift på boller en anden gang. Men det kan være du synes den ikke er så omstændig :o)
    Hilsen
    Pia

    SvarSlet
  3. hvor længe skal den bage

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Det skal bage ca. 15-20 minutter ved 180 grader.
      Brødet skal lyde hult når du banker let på det :-)

      Slet