tirsdag den 1. oktober 2013

Regnbuekage

 
Min dreng fyldte år og så var chancen der for endelig at forsøge mig med en regnbuekage :o)

Til en bund skal der bruges:
2 æg 
 125 g sukker
1½ tsk bagepulver
1 tsk vanilje pulver
1 dl mælk
150 g mel
25 g smeltet smør
Hvis man har, kan man også komme 25 g revet odense marcipan i.

Jeg gangede opskriften op med det antal bunde jeg ville have og det var i mit tilfælde 6, så jeg kunne lave en regnbue. Opskriften er til en form på ca 26 cm.

Jeg syntes bundene blev meget høje, jeg fik slet ikke lagt den sidste bund på fordi den blev så høj. Så måske det er bedre at bruge en mindre form og så dele dejen i to? 

Æg og sukker piskes luftigt og derefter kommes smør og marcipan i. 

Alle de tørre dele blandes og sies i dejen  skiftevis med mælken. 

Dejen deles i det antal bunde, man har ganget opskriften op med, og blandes med de farver man ønsker. 
Jeg brugte gul, orange, blå, grøn, rød og  lilla.
Jeg har kun en springform så dejen stod bare og ventede i skålene. 

Bundene bages ved 200 grader i omkring 10-12 minutter. 
De kræver lidt plads :o)

De fleste regnbuekager jeg har set har været lagt sammen med smørcreme, men det var jeg ikke så vild med, så jeg har ledt med lys og lygte efter en creme der kunne bruges. Jeg ville gerne have at creme skulle være hvid. 
Jeg fandt en citronmousse som jeg smurte et tynd lag på imellem lagene. Jeg endte med at dække hele kagen med et lidt tykkere lag. Det var børnene ikke helt så vilde med. Så næste gang vil jeg prøve at finde noget andet at smøre udenpå kagen :o)

Opskrift på citronmousse:

4 blade husblas
4 pasteuriserede æggeblommer
3 pasteuriserede æggehvider
115 g sukker
4 dl piske fløde 
4(små) tsk. vanillesukker
1 dl Citron saft

Husblassen lægges i blød i rigeligt vand.

Æggeblommer, sukker og vanillesukker piskes luftigt. 

Fløden piskes stiv i en skål og æggehviderne i en anden.

Træk husblassen op af vandet med det vand, der hænger ved. Smelt den i vandbad.
Når den er smeltet blandes cirtussaften i og røres i æggemassen (jeg sier den altid for en sikkerheds skyld) Flødeskummet røres i.
Til sidst vendes de stive æggehvider forsigtig i.

Stil den i køleskabet til den skal bruges.

Jeg lavede dobbelt til regnbuekagen, men havde noget til overs.



Den oprindelig opskrift fandt jeg her





Ingen kommentarer:

Send en kommentar