fredag den 17. maj 2013

Billed-tale-betet

Jeg har lånt denne bog på biblioteket til brug i min 1. klasse.
Den kan varmt anbefales. Jeg har også brugt den en dag, jeg var vikar i en 2. klasse.
Det har været rigtig sjovt at snakke om alle de forskellige talemåder, vi bruger i Danmark, og som jo ikke altid er særlig logiske.
Jeg læste en talemåde op og spurgte børnene, hvad de troede, det betød, og først til sidst fortalte jeg dem, hvad det egentligt betød. Vi fik nogle gode og sjove snakke.

Jeg har brugt bogen over nogle gange og sidste gang, hvor vi snakkede om dem, skrev jeg nogle af de ting ned, som børnene sagde. I får nogle af deres guldkorn her:

At have kam til sit hår:
- At en kam hænger fast i håret
- At man har lus i håret
- At man lige er blevet kammet
- At man har skæl

Laurits trækker i land:
- At sejle i land
- Han er i bad
- Han kommer ud at sejle
- Tager et lagn på sin seng

Fik en lang næse:
- At man har en lang næse
- At man skal lugte meget
- Lyver
- Gjort noget man ikke måtte

Viggo hælder vand ud af ørerne:
- Han skal i bad
- Han hører efter
- Han skal til cirkus
- Han drikker vand af ørerne
- Han græder
- Han taber et glas med vand
- Han har ørevoks i ørerne
- Han har vand i ørerne



Ingen kommentarer:

Send en kommentar